ING & Internetoplichting

ING-ScreenshotZaterdag 18 mei is Kassa van de VARA uitvoerig ingegaan op de uiterst lakse houding van ING jegens de gedupeerden van internetoplichting. Vanzelfsprekend was ING uitgenodigd om in de studio zaken toe te lichten en enkele vragen te beantwoorden. ING weigerde echter alle medewerking aan het programma. Tot mijn verbazing zag ik dat er de dag voorafgaande aan de uitzending een persbericht de wereld in was gezonden; “Verscherpt beleid ING inzake Internetoplichting”.

Blijkbaar vond men het beleid nogal bot en is dat nu verscherpt en wel erg toevallig dat het verscherpte beleid bekend wordt gemaakt zo vlak voor de Kassa uitzending. Kern woord in de uitvoerige pers bla-bla is het woordje “zomaar”. “We kunnen niet zomaar een rekening beëindigen”. Daarmee wordt duidelijk dat ING de situatie niet heeft begrepen. Niemand, nee, niemand verlangt van de ING dat er “zomaar” wordt opgetreden. Niemand verwacht dat ING, of elke ander bank, partij kiest in een zakelijk conflict tussen twee rekeninghouders.

Wat je wel verwacht is dat een bank alert reageert als bij herhaling een vergelijkbare klacht over een rekeninghouder wordt ontvangen. Je zou verwachten dat een bank simpel weg weigert om oplichters te faciliteren. Oplichterspraktijken zijn voor banken betrekkelijk eenvoudig te herkennen; Een recent geopende rekening, een snel opeenvolgende reeks van particulieren die zich bedrogen voelt én transacties met een zelfde patroon (Marktplaats, bedrag tussen €40,- en €400,-, >250km afstand koper/verkoper, elektronica, tickets, Fashion, etc.)

De hele situatie maakt glashelder waar voor ING de prioriteiten liggen. Lang heeft men gedupeerden is in de kou laten staan “zoek het maar uit, deze bank is geen partij” totdat de zaak publiekelijk wordt aangekaart. Dan is er ineens een ING-persbericht.
Wie dat tussen de regels door leest ziet dat er niets is veranderd. Het is enkel bla-bla, loze woorden. ING heeft niet de “ballen” om bij Kassa wat vragen te beantwoorden evenmin hebben ze het lef om rekeningen te blokkeren en de confrontatie aan te gaan met internetoplichters.

Wat heb je aan zo’n bank? Dat is de vraag.